torsdag 19 juli 2012

Skånska bilder

 Under veckan 11 - 15 juli deltog jag  en vandring från Höör till Sankt Olof på Österlen. Den är beskriven i bloggen Pilgrim i Skåne, som länkas till i övre högra hörnet av denna blogg. Här ska jag ta upp några saker som inte fick plats i den bloggen.
Första dagen (för mig) kom vi fram till Fulltofta kyrka på östra sidan av Ringsjön. Kyrkan är mycket vacker och intressant, och sällan öppen, så det gäller att passa på. Väggarna är täckta av målningar av Skivarpsmästaren och den skildrar, som brukligt, den bibliska historien. De kom till på 1400-talet och överkalkades någon tid efter reformationen, men togs fram efter restaureringar 1910 och 1953 och de framträder nu mycket tydligt.
 Här ser vi Eva i Paradiset.
På kyrkogården i Espinge (Äspinge) fann jag denna gravsten från mitten av 1800-talet med text på baksidan av stenen : "Jag kom af ett brusand' haf". Samma text återfinns som titel på Evert Taubes barndomsminnen, och jag har alltid trott att Evert Taube skrev texten. Men vidare efterforskning visade att texten utgör början av tredje versen av en psalm som finns i Svenska kyrkans gällande psalmbok från 1986, och den har funnits med i alla versioner av psalmboken ända sedan Jesper Svedbergs psalmbok från 1695. Texten är skriven av Magnus Gabriel de la Gardie 1648.
Agusagården på Österlen, som beboddes fram till 1945 och var i samma skick som på 1800-talet utan moderna bekvämligheter. Nu underhållen av Agusa byalag och visas söndagar under sommaren.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar