måndag 2 juli 2012

Skånska ekar

 Igår söndag tänkte jag mig en medellång vandring genom den skånska skogen. Vädertjänsten utlovade häftiga regnskurar med inslag av åska, men jag har lärt mig att ignorera vädertjänster, som ofta har fel.
 Så jag tänkte utnyttja sommarkortet till att ta pågatåget till den nyöppnade stationen i Sösdala och vandra en slinga därifrån och tillbaka. Därvid hade jag god nytta av Karin Hoffmans bok "rundvandringar evighetsträd" och följde turen på 15 km.


Vädret var till en början mulet men snart sprack molntäcket upp och det blev mest soligt. Regn och åska uteblev helt.
 Vandringen skulle handla om evighetsträd, och snart dök en magnifik gammal ek upp vid vägkanten.

 Vandringen ledde mig sedan in på naturreservatet Maglö ekar, där det fann sig naturligt att ta en första matrast. Här fanns några titotal stora gamla ekar.


 Vidare genom skogen, mest lövskog, och framför allt bok.


Efter ett slag kom jag ut på öppet landskap och passerade byn Horröd.

 Nästa stop blev friluftsgården Lillsjödal, där jag tog min andra matrast bland svärdsliljorna vid sjön.

Åter till Sösdala, där jag tog en paus utanför Vannaröds slott, i väntan på att det skulle bli lägligt att gå till stationen och ta tåget hem.


OCH idag gick jag min vanliga måndagstur i Skrylleområdet mellan Södra Sandby och Dalby och fann årets första kantareller. Visserligen inte så många och inte så stora, men ändå värda att ta hem till stekpannan.


2 kommentarer:

  1. Göran Holmberg13 juli 2012 kl. 09:02

    Här uppe i Västra Götaland finns mycket gott om kantareller. Men, de växer i en miljö som känns udda. Nästan bara i vitmossa (ca 5cm svartjord) på berghällar i södersluttningar med enstaka tallar. Igår fick jag ihop ca 5 liter på 2 timmar. Det är den typen av kantareller som jag kallar "stigkantareller". Hattkanten rundad in mot foten. Den andra typen som kommer senare har utslagen hatt med tydlig kant och de brukar växa i mjuk mark med blandskog.

    SvaraRadera
  2. Hej Göran,

    Jag har just kommit hem från en vandring tvärs över Skåne, från Höör till Sankt Olof. Jag kan bekräfta att det fanns mycket kantareller längs vägen men inte så mycket annan svamp. Kremlor är dock på gång.

    SvaraRadera