torsdag 29 april 2010

Bland annat om boken


Bokarna har börjat slå ut - bild från Gryteskog vid Hällestad. De är de unga bokarna som lövas först, de gamla väntar ännu en tid. Det betyder att våren har kommit ifatt nu, åtminstone sådant som inte är alltför beroende av regn. För det är torrt i markerna.





Så något helt annat. En bild från infarten till Ludvigsborg från riksväg 13 mellan Hörby och Höör. Något på bilden ser inte riktigt ut som sådant brukar göra. Finn två fel skulle man kunna säga. Åtminstone har inte jag kunnat upptäcka detta fenomen någon annan stans. (Fortsättning följer).

6 kommentarer:

  1. Jag har aldrig sett att man kombinerar 50 km/t med tätortsskylt. Båda påbjuder samma hastighetsrestriktion.

    SvaraRadera
  2. Du är ju intresserad av botanik....

    Här uppe kring Göteborg har boken börjat föröka sig med nästan samma intensitet som björken. Man ser också alltmer naturligt etablerad idegran i våra skogar. Jag har inte hört speciellt mycket om detta i klimatdebatten (medeltemperaturshöjningen). För mig är det en tydlig indikator.

    Våra bokar ligger i startgroparna men har nog en vecka kvar.

    SvaraRadera
  3. I varje fall kan man konstatera att bokens lövsprickning sker generellt tidigare nu än för 25 år sedan. Numera händer det ofta att dem kommer redan i slutet av april, när jag var ung (yngre) hände det runt 10 maj.
    Att sydliga arter förskjuter nordgränsen norrut har nog också noterats i många fall.

    Bildgåtan, om man får kalla den så, hade jag nog tänkt en annan lösning till.

    SvaraRadera
  4. Ok då....luftballongerna är väl ditklottrade...av dig? :-DD

    SvaraRadera
  5. Luftballongerna - javisst. Men de finns på skyltarna, jag har inte "fixat" något. Det slog mig att det kunde betyda att tätortsskylten inte blir riktigt officiell och därmed inte implicit påbjuder max 50. Därför de vanliga 50-skyltarna dessutom. Fast å andra sidan finns den här konfigurationen med dubbelskyltning på fler ställen.

    SvaraRadera
  6. Göran Holmberg1 maj 2010 kl. 10:55

    Bara skojade om att du skulle vara "skyldig":)
    "Finn 2 fel" var ju en övertydlig ledtråd. Irriterande att missa den....

    Om jag minns rätt så står tätortsskyltarna solo mellan Göteborg och Borås samt mellan Göteborg och Malung. Innan jag vant mig så gled jag oskuldsfullt igenom med 70 kmh.

    SvaraRadera