onsdag 7 april 2010

Vårblommor


Idag känns det som vår på allvar, solen lyser och det är många plusgrader. Utflykter till de närmaste omgivningarna visade också att många vårblommor är på gång nu. Till vänster årets första blåsippor i Fågelsång.





Och uppe på Billebjer, i sydsluttningen, hittade jag ett knippe blommande backsippor.







I Dalby Söderskog hittade jag så här mycket vitsippor och det har gått fort för dem att få fart.







Längs stigen genom Dalby hage, lite fuktigt, växer gullpudra.








I dammen i Hällestad fälad såg jag äggsamlingar från grodor, som alltså redan har börjat lekperioden. Grodorna själva såg eller hörde jag dock inte.

2 kommentarer:

  1. Kära nån vad du hittar vårblommor! I Kvarnby ligger vi etfer, märker jag. ingenting av det du funnit senast blommar här. Efter vintergäck, snödroppar och tussilagor kan jag bara rapportera krokus och scillor. Dock blommar allt ovannämnda betydligt rikligare än förr om åren så kanske den stränga och långa vintern betytt något positivt för floran? Dock har den inte tagit kål på fästingarna, vilket jag tror massmedia spekulerade lite i: både Tippen och grannens hund har i veckan fått sina första fästingar i pälsen. Tradigt!

    SvaraRadera
  2. När det gäller tidiga vårblommor så har jag vissa favoritlokaler där jag vet att en viss art kommer tidigt, och så kollar jag av dessa ställen regelbundet.
    Jag har inte fåt någon fästing själv ännu men blev däremot myggbiten hemma i köket en kväll förra veckan. Jag slog ihjäl myggan, ett hårt straff för att ha förorsakat mig en halvtimmes obehag.

    SvaraRadera