onsdag 4 mars 2009

Stortorget i Malmö


Bilden till vänster är inte tagen i Schönbrunn eller Versailles utan i bekvämlighetsinrättningen under Stortorget i Malmö.







På Malmö Stortorg visar man förstasidor från stadens dagliga tidning från svunna tider med andra tidsperspektiv. Pensionerna ska höjas och pensionsåldern sänkas. Men det var alltså för 35 år sedan.

The times they are a-changin'



Danskarna flyttar hit när bron har byggts! Sveriges riksdag beslöt 1974 att bygga Öresundsbron och bygget skulle komma igång "så fort det danska folketinget sagt ja". Men det gjorde Folketinget inte den gången, skulle det visa sig. Det dröjde 26 år innan bron fanns på plats. Men då fick vi också järnväg på bron, vilket vi inte skulle ha fått om bron byggts på sjuttiotalet.

4 kommentarer:

  1. Mde tanke på att du skriver om Sydsvenskan: vad ytcker du om deras omgörning? Läs gärna min blogg och kommentaren jag fått, jag är böjd att hålla med den sistnämnde. Hur funkar till exempel tidningen från din sköna dals horisont? Hur löser du som tänkande människa massmediabehovet?
    Nu är det vår tror jag!
    Kram, anna-mi

    SvaraRadera
  2. Jag är alldeles nyss hemkommen från Norra Ulva, som Sven Stolpe kallade Uppsala, och denna stad var i sig en skräckupplevelse. Kommer därtill att jag nyss försökte läsa lördagens och söndagens Sydvsenskan utan att begripa mycket eller hitta vad jag ville. Ingen Blondie och samma sudoku lördag som söndag. Jag ska beskriva mer utförligt vad jag tycker när jag sovit på saken. Dina erfarenheter av påslakan har jag också synpunkter på. Redogörelse för Uppsalaäventyret kommer också snart i denna blogg.
    Det var vinter i Uppsala.
    Kram, Joachim

    SvaraRadera
  3. Det var som tusan... kristallkronor och fina grejer vid en bekvämlighetsinrättning?
    Var den möjligtvis till för politiker?

    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Hej Kristina,
    Visst är det illusoriskt, men det är en tapet. Bara tvättstället är på riktigt.
    Kram, Joachim

    SvaraRadera