måndag 16 mars 2009

Arla, Coop och den skånska mjölken

Som framgått för de flesta så pågår det en intensiv debatt om den skånska mjölken och om vem/vilka som skall/bör leverera mjölk från Skånemejerier eller Arla. Debatten är väldigt känslomässigt laddad och ett par grupper har skapats på facebook för att sprida opinion. Coop har delvis backat från beslutet att övergå helt från Skånemejerier till Arla och kommer att erbjuda båda sorterna i Skåne. Men efter vad jag förstått så finns det andra livsmedelskedjor som helt har gått över till Arla.

Vad jag kan se finns det tre olika aspekter på detta:

  • Det miljövänliga: Vi vill ha närproducerad mjölk för att undvika onödiga transporter och gynna våra egna bönder i närområdet. Det låter som om detta automatiskt skulle betyda Skånemejerier men verkligheten är inte så entydig. Se Anna-Mis blogg där ett förtjänstfullt journalistiskt arbete bedrivs för att få fram fakta. Arla ska sälja mjölk från skånska bönder i Skåne men mejeriet finns i Jönköping. Nu säger Arla att "Mjölken transporteras i det befintliga flödet av kyltransporter" och därför inte medför mertransporter, något jag har ganska svårt att förstå. Skånemejerier har mejeri i Lunnarp bl. a. men samarbetar också med ett mejeri i Gävle, så varifrån kommer deras mjölk? Både Coop och Arla poängterar att utbudet ökar vilket gynnar kunderna och det låter ju bra i detta marknadens och valfrihetens tidevarv, men kan alltså komma i konflikt med miljömålet.
  • Det lokala/regionala: Skånemejeriet har stark lokal förankring, till stor del beroende på namnet. Skåne är i sig ett starkt varumärke, nota bene: för skåningar. Arla kommer från Mälardalsregionen och kan lätt uppfattas som ett uttryck för kulturellt översitteri. Mycket som är eller har varit genuint skånskt har kommit på undantag eller försvunnit till förmån för en utslätad och monolitisk svenskhet. Enligt denna ideologi skall allt helst se likadant ut i hela Sverige så att man inte ska behöva hålla reda på var någonstans man befinner sig i detta "avlånga land". Till exempel ska man kunna känna igen mjölken i kyldisken, den ska se likadan ut i Lund och i Boden. Mot detta opponerar sig gärna regioner med stark kulturell identitet. Skånemejerier har lite blivit en symbol för detta.
  • Det marknadsekonomiska: Många befarar att Arla är på väg mot en monopolställning och detta gynnar förvisso inte konsumenterna, inte heller mjölkbönderna. Monopolisten bestämmer själv priset på sina varor och det blir då högre än priset på en fri marknad. Dessutom blir Arla i ett sådant fall också monopsonist (enda kund) mot sina leverantörer mjölkbönderna, och bestämmer också priset i den riktningen, vilket då blir lägre än på en fri marknad. Jag kan tänka mig att det är därför Skånemejerier söker samarbetspartner på olika håll för att öka chansen till överlevnad. Detta kan också komma i konflikt med miljömålet.

  • Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar