lördag 14 februari 2009

Lördag 14 februari

Idag i domkyrkan: orgelkonsert: Charles-Marie Widor Symphonie Gothique.
Detta är den andra i en serie av 10 Widorkonserter i Lunds domkyrka på lördagar. Mitt första möte med Widors orgelkonserter ägde rum för 10 år sedan då jag var på resa i Tyskland och i en souvenirbokhandel köpte ett kassettband med fransk romantisk orgelmusik. Bandet inleddes med den pampiga Marche Pontificale ur Widors orgelsymfoni nr 1. Sedan dess har jag letat Widor i musikaffärer och på nätet och lyckats få ihop en del. Widor har blivit min orgelfavorit vid sidan om Bach och Buxtehude och är naturligtvis mycket annorlunda än dessa barockmästare. Icke desto mindre är Widor mycket inspirerad av Bach, vilket dagens orgelkonsert också bevisade. Därtill var den inspirerad av julmusik, då det underliggande temat var "Puer natus est", alltså "Ett barn är fött".



På eftermiddagen körde jag till Vombsjön. Fördelen med att bo i Södra Sandby är att man har 20 minuter med buss till Lund, varifrån det tar en timme med tåg till Köpenhamn. Eller kan man köra bil 20 minuter i motsatt riktning och komma till Vombsjön där lugn och frid råder. Vombsjön är Skånes tredje största sjö och är helt fri från strandnära bebyggelse och här blir aldrig trångt eller överbefolkat. Denna vackra vinterdag såg jag flera glador. På sjön låg ett tunnt istäcke.


Promenadvägen på norra sidan av sjön är en gammal banvall.
Här gick järnvägen mellan Kävlinge och Sjöbo, nedlagd 1954.








Askens fruktställningar finns kvar hela vintern och oftast långt in på våren.

1 kommentar:

  1. Joachim!
    Vilka underbara bilder! Och så ljuvligt att ha närheten till Vombsjön och dess frid och ro, till skillnad från Köpenhemn som ju så klart också har sin charm.

    Jag har hittat ett litet ställe vid Vätterns strand är jag nästan alltid är ensam och kan njuta av stillheten och kika på fåglarna (även om jag nu inte vet vad det är för sort alla gånger..)

    Kram!

    SvaraRadera