onsdag 4 februari 2009

Om åsikter om tingen

När jag för en tid sedan bytte tåg på Malmö C bestämde jag mig för att besöka pocketboklådan för att skaffa mig lite reselektyr på tåget över Öresund, eftersom risken alltid finns att tåget blir stående någonstans och då kan det vara bra att ha något att läsa.

Jag bestämde mig för "Filosofins tröst" av Alain de Botton, utkommen första gången 2000 och med en hel massa goda råd och tröst om man råkar ut för missöden, som att man råkar i svårigheter, känner sig otillräcklig eller blir impopulär. Man kan då bli tröstad av Sokrates, Seneca, Schopenhauer eller Nietzsche, för att nämna några exempel.

Ett helt kapitel och delar av andra ägnas åt Michel de Montaigne, en 1500-talsfilosof som sällan eller aldrig förekommer i filosofiböckerna. Montaigne är mest berömd för sina essäer där all mänsklig kunskap och erfarenhet diskuteras kritiskt. Jag hade ännu inte bekantat mig med Montaigne men införskaffade snabbt en pocketupplaga av första delen av essäerna.

Men för att återgå till Botton: ett långt kapitel går åt till att diskutera Montaignes uttalande ”Människorna plågas (säger ett gammalt grekiskt tänkespråk) av sina åsikter om tingen, inte av själva tingen.” När jag slår upp motsvarande hos Montaigne finner jag att han refererar Cicero i "Samtal i Tusculum" (en essäsamling som han för övrigt sågar jäms med roten) nämligen ”Härav framgår klart att grämelsen inte har sin rot i naturen, utan i föreställningarna". Varifrån det gamla grekiska tänkespråket kommer framgår ännu så länge inte, men det har alltså förvaltats av Cicero.

Men, nu börjar allt detta kännas bekant, och så småningom kommer jag på att jag läst om detta hos Laurence Sterne i hans bekanta "Tristram Shandy", och mycket riktigt, finns på försättsbladet i del 1 ett citat på grekiska utan referens. Citatet lyckas jag efter att ha konsulterat uppslagsböcker få översatt till engelska, nämligen: "It is not things but opinions about things that throw mankind into confusion".

Men "google is your friend". Efter lite sökande på nätet hittar jag att citatets ursprung finns hos den stoiske filosofen Epiktetos. Och jag letar igen i min bokhylla, och finner Epiktetos "Handbok i livets konst", en liten men betydelsefull skrift. På sidan 15 står det ". -- Icke tingen är det, som förskräcka människorna, utan deras föreställningar om tingen."

3 kommentarer:

  1. Spännande! Märkligt med människor som tror sig vara den förste med något. Tji var det med det.
    "Inget är nytt under solen" som det står i Predikaren 3

    Icke desto mindre är det ett uttalande jag helt håller med om. Det är våra föreställningar som stökar till det för oss.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Kristina.

    Predikaren slutar också med att "ingen ände är uppå att dikta böcker och mycken predikan gör kroppen trött".

    Kram

    SvaraRadera
  3. Frågan är om vi någonsin har förmåga att se tingen som de är, måste man till exempel inte vara ett träd för att verkligen fatta vad det är att vara ett träd. Det är svårt nog att se människor som "de är".
    Trevlig helg
    anna-Mi

    SvaraRadera