söndag 17 november 2013

Sandhammaren


Sandhammaren ligger vid Skånes sydöstra spets och är en av mina favoritplatser. Den ska beses i  november vid mulet väder då färgerna kommer till sin rätt. Jag tycker nog att det är nästan den allra vackraste natur som finns. Vill man läsa om Sandhammaren rekommenderar jag Frans Löfströms böcker "Här Ostpå" och "Kring Sandhammaren" eller Inge Löfström "Detta är Österlen".



Hedfingersvamp (Clavaria argillacea) växer i mossan och bidrar till färgspelet.

Kråkbär.

Islandslav. Det påstås att man koka en dekokt av den och dricka den som buljong och då botar den hosta bättre än någon hostmedicin. Jag har dock inte provat.

Renlav (Cladonia rangifera). Alltså inte vitmossa!

Detta är däremot vitmossa.





Laxskivling (Laccaria laccata) är en också en vacker färgklick bland lavarna.






2 kommentarer:

  1. Här är lite info om Islandslav, Cetraria islandica.

    Användning: Vid luftrörskatarr. Aptitlöshet; mag- och tarmkatarr.
    Används i teer för hals och svalg. Aptitstimulerande.
    Medicinsk verkan: Upphostningsbefordrande; lavsyrorna stimulerar matsmältningskörtlarna och verkar därmed aptitstimulerande.
    Islandslav är bland våra bästa örter mot hosta, bronkit, och andra lungsjukdomar. En veckas kur tar hand om bronkitis, men om hostan är mycket seglivad kan du ta laven litet längre. I England använder örtterapeuter islandslav som ett starkt stöd för folk med tuberkulos.
    Innehållsämnen: Slemämnena lichenin och isolichenin (50 % av torkade laven). Lavsyrorna usninsyra och fumarprotocetrarsyra, som ger den bittra smaken.
    Innehåller bitter- och slemämnen. Verkar lenande genom sitt innehåll av slemämnen.

    Man kan blanda i malvablommor, lakritsrot eller något annat för att mildra den beska smaken men jag brukar använda mig av citron och mycket honung. Jag kan garantera att den fungerar har använt den i minst 30 år och är inte besviken på den.
    Janne ”JAS” Svensson
    Skogens Röst


    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren. Jag har tagit lite lav och torkat, så jag ska testa den om/när det blir aktuellt.

    SvaraRadera