fredag 12 augusti 2011

Fler svamputflykter

Media påstår att Skåne haft den sämsta sommaren i Sverige i år. Uppfattningen om vad som är dåligt väder går nog isär. För min del klagar jag inte, regnet har möjliggjort en massa roliga svamputflykter.

Skrylle skog utanför Lund ser nästan ut som skogen i Tomtebobarnen med en röd flugsvamp i den mossiga granskogen.







Några personer anslöt sig till en utflykt till Söderåsen eftersom jag gärna ville visa lite av Skånes vildmark och dessutom några roliga svampar.

Kvärkabäcken, strax innan den flyter ihop med Dejebäcken till Skärån vid Korsskär.



Minst två arter av korallfingersvampar växte i stora häxringar vid Skärån nära Korsskär. Ej matsvamp.







Däremot mandelriska på samma lokal, en i mitt tycke synnerligen läcker svamp. Egendomligt nog föll den inte alla i smaken, men så blev det desto mer till mig.






En nerbruten boklåga med stora fruktkroppar av koralltaggsvamp. Det var just denna svamp som på grund av sin skönhet skall ha påverkat den unge Elias Fries till att ägna sitt liv åt svamparna.





En vackert färgad larv, men vad kommer den att utvceklas till? Någon som har någon idé?

2 kommentarer:

  1. Joachim, såg du mitt mejl?

    Larven är klart vackrare än fjärilen, Acronycta psi. http://www2.nrm.se/en/svenska_fjarilar/a/acronicta_psi.html

    SvaraRadera
  2. Jag har sett ditt mail nu, jag har varit bortrest. Jag svarar imorgon. /Joachim

    SvaraRadera