onsdag 19 januari 2011

Töväder


Efter vinter och massor med snö, så blev det plusgrader och vårfloden satte plötsligt in. Jag tog en promenad i Fågelsång, och visst hade åtminstone talgoxen satt i gång med vårsången. Det gäller att passa på, snart ska det bli vinter och kallt igen.

Röglebäcken har blivit som en brusande älv.




Och lite längre ner i ravinen, där Sularpsbäcken flyter fram, är stigen översvämmad, men med stövlar går det ändå att komma fram.





Första vårtecknet för i år: knoppar av vitskråp.








Judasöra är en gelésvamp, som normalt växer kustnära i Skåne. Den visade sig här i Fågelsång för tre år sedan men sedan återkom den inte. Nu är den här igen på annan lokal i området.
Om judasöra har jag skrivit här, då jag fann den vid Råån.





Fler vintersvampar: vinternagelskivling som är en god matsvamp, men jag fann inte tillräckligt för att det skulle löna sig att samla den.

2 kommentarer:

  1. Nu gäller det vem som kommer först med vårtecknen! Jag har också hört småfåglarna! Och i söndags satt två duvor och putsade varandra så kärvänligt i det bladlösa kastanjeträdet...
    Du har dock hittat tre små knoppar din jäkel!
    :-)

    SvaraRadera
  2. Vitskråp är en mycket tidig blomma och milda vintrar kan man se knopparna redan vid jul. Jag visste var man kan vänta dem och borstade bort lite snö för att hitta dem. Har tittat efter vintergäck i rabatten hemma, men ännu ingenting.

    SvaraRadera