måndag 21 september 2009

Halland Småland och motorvägar

Förra veckan tillbringade jag i gränsskogarna mellan Halland och Småland. På bilden syns en stor rotvälta av en bok, fälld av Gudrun. Den ser ut som ett stort troll med vita tassar.







På en liggande bokstam växer en skålsvamp som ser inbjudande ut.







Femsjö ligger i sydvästra Småland, numera i Hallands län och alltså i en gammal gränsbygd. Här härjade kriget i mitten och slutet av 1500-talet vilket framgår av listan av kyrkoherdar Series Pastorum, som finns anslagen i kyrkan, och som i utdrag lyder:

Anno 1539 Herr Jacob
Anno 1559 Herr Hans och Herr Jacob tillika intill
Anno 1560 Herr Jacob finns ej mer
Anno 1565 Herr Hans bortförd af fienden
Anno 1566 Femsiö Sockn öde intill
Anno 1575 owist om eller hwad präst här varit
Anno 1575 Herr Severinus ....


På hemvägen besökte jag byarna Påarp och Laxvik strax söder om Halmstad. Det var mitt första besök på platsen på 60 år och jag undrade just om jag skulle känna igen något. Något inbillade jag mig vara bekant men det kan ha varit en illusion.

Vad som däremot tillkommit sedan 1949 var det ständiga bruset av bilar på motorvägen som följer stranden strax intill. På den tiden fanns ingen kustnära väg mellan Halmstad och Båstad utan de små samhällena ute vid Laholmsbukten kunde bara nås på småvägar från huvudvägen (rikstvåan) en bit in i landet. I mitten av 1960-talet byggdes denna strandnära motorväg som i och för sig inte betydde så mycket för de små samhällena eftersom avfarterna från motorvägen ligger glest. Och bullret från vägen var säkert inte särskilt besvärande de första 20 åren. Men idag ligger bullermattan från den tunga lastbilstrafiken konstant över byarna Påarp och Laxvik även en söndagmorgon vid åttatiden. Och jag vägrar kalla den den tunga lastbilstrafiken för nyttotrafik. Den har genererats av all idiotcentralisering av näringsverksamheten i det här landet som gjorts möjlig genom just utbyggnaden av motorvägarna. Så till exempel tillverkas allt smör i Sverige i samma ort i Västergötland (har glömt om det är Skara eller Vara) vilket betyder att mjölk (?) ska transporteras dit från hela landet och smör därifrån. Det senaste är att Kronfågel ska lägga ner sitt slakteri i Skåne och koncentrera all verksamhet till Valla i Södermanland. Och alla kondomer i Sverige tillverkas i en liten ort (Hennan) i Hälsingland, vilket kanske inte betyder så förfärligt mycket i sammanhnaget. Men principen är densamma. Så fort en ny motorväg byggs, så fylls den med lastbilar. En sak har vi lärt oss: det går inte att bygga bort problemet med biltrafik i städerna med mer genomfartsleder och parkeringsplatser. Nu ska bilarna ut ur centrum. Men tills vidare har vi inte insett att även trafiken mellan städerna måste begränsas

2 kommentarer:

  1. Mer historia, men från 20-talet till någon gång på 50- eller 60-talet så kom allt vin till Sverige till ett speciellt hus i Stockholm, Vinlagret (nuvarande Vin & sprithistoriska museet), och kördes sedan ut till hela "landet": http://www.vinosprithistoriska.se/?id=1631

    SvaraRadera
  2. Det du nämner var en isolerad företeelse som berodde på svensk alkoholpolitik. Den nuvarande trenden, att centralisera all tillverkning av en viss vara till *en* plats är ett annat fenomen som inte beror på enskilda beslut utan på en strukturomvandling. Och i Sverige råkar det bli så att dessa platser befinner sig i närheten av huvudstaden och Mälardalsområdet. På så viss utarmas på sikt all näringsverksamhet i övriga delar av landet. För Skånes del gäller det nu att motverka detta genom att satsa på integration i Öresundsområdet, men då måste man kunna komma förbi det sterotypa schablontänkandet i nationalstater.

    SvaraRadera