söndag 13 september 2009

Teckomatorp

Järnvägsstationen i Teckomatorp byggdes på 1880-talet i en prålig nygotisk stil och ersatte då en äldre byggnad. Stationshuset fick ornament som friser och gesimser och liknande stationshus byggdes i Lomma och Kävlinge. Dessa kan fortfarande beskådas fast man kan inte längre åka tåg till Lomma.






Här vinkar jag av två bekanta som ska resa från Teckomatorp ut i vida världen, i detta speciella fall med pågatåg mot Lund. Det är första gången jag vinkar av människor från Teckomatorp.

6 kommentarer:

  1. Skulle man inte kunna göra en rörelse av det? "Vi som vinkar av folk från Teckomatorp" Eller gruppen: Stationer vi vinkat av folk från? Vi kunde ha en blogg där avvinkare kunde lägga upp perrongbilder och datum. Det finns så många märkliga sammanslutningar i världen allt från oljeproducerande länder som vill bestämma priset på sin vara till fågelskådare i Säffle så varför inte ovannämnda oxå? Föreningens årliga möte skulle så klart vara ett på en perrong någonstans där alla vinkade av alla...

    SvaraRadera
  2. Det är en utmärkt idé,låt oss realisera den. Vid årsmötet ska vi vara klädda "tidstypiskt", alltså som ungefär mellan 1900 och 1950, den period då jag tror avvinkande från perronger som mest stod i sitt flor. För min egen del duger nog de kläder jag normalt brukar på svamputflykter.

    SvaraRadera
  3. Jag känner en kvinna som bor i Höör. Och det skulle kunna gagna det allra första årsmötet. För hon skulle kunna vinka av oss andra, som jag tror inte vill bli kvar på en perrong i förskingringen. Höör har också en äldre stationsbyggnad, typ nerpissad och muggen sekleskifteskåk i trä, en gång gult.
    Vi skulle kunna ta pågatåg till Höör, men sedan bli gediget avvinkade när vi embarkerar ett riktigt tåg på nervägen. Här anar jag en eventuell splittringsrisk i "Avvinkarna" jämte "Avvinkarna(R)" där det senare R:et står för Riktiga som i riktiga tåg.
    Det första årsmötet kan visa sig bli en riktig rysare, medtag ishacka...
    Förbindligen
    Anna-Mi

    SvaraRadera
  4. Det låter bra. Vi kan ta det konstituerande årsmötet i Höör. Till exempel nu på söndag (4/10).

    Men stationshuset i Höör är väl inte byggt i trä? Det får bli en punkt årsmötet får ta ställning till, liksom hur vi ska klassa olika tågtyper och vinkningskategorier.

    SvaraRadera
  5. Jag anar en byråkratilavin komma rullandes. Höörskan måste förberedas oxå. Tror vi måste skjuta på årsmötet. Vi kan väl fundrea vidare?
    Over
    Anna-Mi

    SvaraRadera
  6. Visst, det råder ju ingen större brådska med detta.

    SvaraRadera