måndag 20 mars 2023

Honolulu 1

Vad gör man när en vän och bekant från 1960-talet bjuder in mig att hälsa på honom i Honolulu och erbjuder mig dels att bo hos honom 10 dagar, dels att han betalar flygbiljett 1 klass retur Köpenhamn - Honolulu? Jo, man säger naturligtvis ja tack, och reser.

Så här ser det ut vid Waikiki Beach centralt i Honolulu med utsikt över Diamond Head, som jag kom att bestiga senare. Vädret soligt, temperaturen måttligt hög, det är oceaniskt klimat. Ingen badar, alla tror att det finns hajar i havet.

Palmer i trädgården vid Hotell H****n.

Inne på Waikiki Aquarium finns världens största svampdjur "Big Momma" (Porites Coral) 500 år gammal.

Flera skulpturer av Hulaflickor finns runt om i staden, denna också vid Hotell H****n.

Det här var det enda tåg man kunde se på Oahu, ett museitåg som äkte runt och tittade på planteringarna i Dole Plantation på norra delen av ön Oahu.

Här fick man se att man odlar citron, sockerrör, avocado, kokosnöt, banan, kakao och framför allt ananas.

Vi fortsatte till Waimea Valley med ravin och vattenfall. Här är en bild på Hawai'is sällsynta fågel ”’alae ’ula” (Gallinela chloropus), Hawaiian moorhen, lite skygg, så bättre bild än så här fick jag inte.

Zebraduvan var däremot betydligt mer lättfotograferad.

Vi fortsatte längs kusten tillbaka till stan och stannade så att jag fick ta en bild av havet.

Nästa dag tog jag bussen till Diamonds Head och började promenaden upp mot toppen. En bit utsikt.

Utsikt mot Honolulu från toppen av Diamonds Head

Sista biten är det trappa upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar