fredag 19 augusti 2022

Augusti i Dalby hage

Efter en lång period med varmt och torrt väder kom det nu en lite svalare och mulen dag och jag gick ett par timmar i nationalparken Dalby Söderskog för att undersöka om det fanns några svampar. Jag hittade inga markväxande men en hel del på både levande och död ved.

På en boklåga växte blek ostronmussling (Pleurotus pulmonarius), en god matsvamp som skiljer sig från den vanliga ostronmusslingen genom att vara blekare i färg, komma tidigare, och ha en mer eller mindre tydlig anislukt.

På en annan låga hittade jag slemsvampen sotägg (Reticularia lycoerdon). Det tunna vita skalet var på väg att släppa helt, och när jag petade på det blev jag svart (sotig) om fingrarna.

På en nerbruten eklåga växte en korkmussling (Daedalea quercina) och en snigel är på väg upp till den, kanske för att försöka äta av den. Jag vet inte hur bra den kan lyckas med det med tanke på korkmusslingen seghet,

På en halvdöd ek växte denna vackra svavelticka (Laetiporus sulphureus), en god matsvamp (att den är god kanske inte alla håller med om).

Sydlig sotticka (Ischnoderma resinosum) brukar komma stort i Dalby Söderskog framåt senhösten, här har vi början på den på en bokstubbe.

Skylten uppmanar oss att studera livet i bäcken, men mycket liv är där inte, bäcken är uttorkad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar