tisdag 23 februari 2021

Skäralid

Nu har vintern börjat ge sig och våren är på gång i Skåne. Jag begav mig till Skäralid vid Söderåsen och konstaterade att vintern fortfarande låg kvar här - is på dammen.

En hel del vintersvampar fanns, bland annat sydlig sotticka, som fortfarande luktade marsipan, åtminstone när man kommer nära.

Naturum i Skäralid lägger ut tipsrundor runt dammen. Den här gången är det inte frågor utan uppmaningar att se, lyssna och lukta. Att man kan lukta på svampar har dock inte gått upp för naturums arrangör.

En rödhake satt på räcket på bron över Skärån och syntes helt obekymrad av mig.

Nationalparkens naturum och restaurangen har sedan länge varit inhysta i samma byggnad och har samarbetat utan problem tills ganska nyligen, då man låste dörrarna mellan naturm och restaurangen och stängde toaletterna. Förklaringen: naturum ska expandera och har sagt upp restaurangen. För min del tror jag det är ett misstag, besöken till naturum kommer att minska när restaurangen försvinner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar