söndag 6 september 2020

Jakten på Gullspira

Från Hovdala några km utanför Hässleholm utgår en hel massa fina vandringsleder. Jag bestämde mig för "Jakten på gullspira". Titeln alluderar på en barnbok "Barnen ifrån Frostmofjället" av Laura Fitinghoff. Den handlar om nödåren på 1860-talet i Ångermanland och om barn som rymmer från sitt fosterhem och tar med sig geten Gullspira, som ska ge dem mjölk. Gullspira rymmer men barnen finner henne. I boken talar barnen en ångermanländsk dialekt. Sedan gjordes en film efter boken och i filmen talar barnen stockholmska. - Sambandet mellan bokens tema och vandingsleden föreföll mig dock oklar.
Vandringarna utgick från Hovdala slott, som har en intressant historia, som dock får anstå till en annan gång. "Jakten på Gullspira" är 21 km men vandringsleden bildar siffran 8 och den korsar sig själv vid slottet, så det gick utmärkt att dela upp den på två delar.
Leden förde mig upp på kullen med utsikt över slottet.
Biblioteksruinen - Biblioteket lät byggas av slotsherren Michael Ehrenborg som förde med sig en större boksamling då han lämnade det militära. Sedan han avlidit fick byggnaden förfalla.
Hammarmölledammen. En uppdämd damm i Helge å, ovanför ett mindre vattenkraftverk.
Hovdala Trädhus där man kan få övernatt till en billig (?) kostnad.
Vandringen fortsätter in i en beteshage där det går en lös avelstjur samt kor och kalvar. Viss försiktighet tillråds.
Det var så här nära jag kom Gullspira. Ett getostmejeri.
Utsikt över Finjasjön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar