söndag 23 november 2014

Vombs fure i november


 Söndag förmiddag tillbringade jag i Vombs fure, som är en tallskog med inslag av gran, björk, asp och ek i mellersta (nåja) Skåne, söder om Vombsjön. Behagligt milt väder, mulet men inget regn. Regnet kom frampå eftermiddagen när jag var på hemväg.

 Det fanns rätt mycket matsvamp, bland annat rökslöjskivling. Den påstsås smaka gröna ärter, men det vet jag just inte om jag håller med om. Skivorna är grålila, vilket skiljer den från den bittert smakande svavelgula slöjskivlingen med gulgröna skivor. Den fanns f ö också i furet.

Och en annan matsvamp var frostvaxskivling, som just var på väg att börja komma. Den är en senhöstsvamp, men här i Skåne har det inte riktigt blivit senhöst ännu på grund av den långa varma sommaren och hösten.

 En svamp som växer på tallkotte. Det finns inte så många arter att välja på men den här passade inte riktigt in på någon av dem. Jag tog hem kotten för att kolla svampens sporer, men hittade inga. Så den som borde vara enkel fick förbli obestämd. Tillägg 141127: Det är kottetätskivling (Baeospora myosura).

 Rödskivig kanelspindelskivling, normalt en oktobersvamp, hade också just börjat komma igång.

 Kanske någon kvastmossa, men jag känner mig osäker på den. Tillägg 141127: Det är kvastmossa (bekräftat).

 Någon bägarlav med röda apothecier, och här finns också några arter att välja på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar