torsdag 15 augusti 2013

Kullaleden

Skåneleden har nyligen utvidgats med ytterligare en led, nämligen Kullaleden, som går från Ängelholm, längs Kullahalvöns nordsida, runt Kullen och sedan längs västsidan helt till Helsingborg.
Jag bestämde mig för att pröva leden från Utvälinge, strax utanför Ängelholm, till Mölle.
Således begav jag mig med tåget till Ängelholm och sedan med buss en knapp mil till Utvälinge för att påbörja vandringen.
 Här börjar alltså vandringen, vid Vegeåns utlopp i Skälderviken.

Jag passerade Rönnen, ett välkänt område för fågelskådare. Utan kikare kunde jag bara identifiera grågås och kanadagås.

Det fanns gott om strandkål.

 Ingen ko på isen, men nästan ute i sjön.

 Första dagens vandring avslutades i Jonstorp, och härifrån återvände jag hem med buss till Helsingborg och sedan tåg.
 Andra dagen skulle jag gå mellan Jonstorp och Arild, men av logistiska skäl (busstidtabeller) gick jag sträckan i motsatt riktning (Arild -> Jonstorp). För att göra berättelsen mer logiskt sammanhängande beskriver jag här vandringen som om den gick från Jonstorp till Arild.

 Jag passerade Skäret, dock utan att besöka Flickorna Lundgren.

 En fiskmås och några skarvar som luftar vingarna, eller vad de nu gör.

Genom Klötet. Liksom bilföraren nu ger företräde för gående vid övergångsställe, skall vandraren på väg genom betesmark ge företräde för passerande flock av kor och kvigor.

Åter ute vid kusten.

 Arilds kapell var öppet för besökaren.

 Framme vid Arild, fast i verkligheten var det här vandringen började.
Tredje dagen tog jag ockå bussen till Arild för den avslutande etappen till Mölle.

Åter en samling skarvar. Det fanns många av dem längs hela kusten.

Passerar här hembygdsgården i Himmelstorp och bestämmer mig för en avstickare ner till nimis.

 Rätt så brant nerfärd och därefter en passage genom en trång tunnel av drivved tills man kommer ner till stranden och konstverken.

 Här avnjöt jag matsäcken tredje dagen medan jag beskådade stranden, havet och skulpturerna av drivved.

Åter uppe på leden blir det fina utsikter mot Bjärehalvön.

 Jag passade på att gå upp på Håkull också. Vädret var lite disigt men man kan se hav på båda sidor - till vänster Skälderviken och till höger Öresund - eller snarare Kattegat.

Här i skogen tangerar leden nästan Mölle och jag beslöt mig för att avkorta tredje dagens vandring eftersom det började bli sent på eftermiddagen. Egentligen skulle jag ha rundat Kullens fyr men det får anstå till en annan gång.

 Det blev hemfärd med buss och tåg från Mölle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar