måndag 17 juni 2013

Pågatåg mellan Hässleholm och Markaryd

 I december i år ska Skånetrafiken börja köra pågatåg mellan Hässleholm och Markaryd. Och denna lördag den 15 juni kunde man provåka sträckan gratis. Och om man, som jag, försett sig med Skånetrafikens sommarkort, kunde man också åka gratis (nåja) till och från Hässleholm från, i mitt fal, Lund.

 Tåget till Markaryd avgår från Hässelholm 12.10 och skyltas som extratåg. Det anordnades två turer fram och tillbaka denna dag, med pågatåget Nils Poppe.

 Som synes var gratiståget mycket populärt.

 Många var vi som steg av i Vittsjö, bland annat för att det var Vittsjödag med marknad och tivoli med tillebhör.

 Miljöpartiet hade startat sin valrörelse och här talar Gustav Fridolin under skylten Raka Spåret.

 Många av marknadsbesökarna lyssnade på talet. Det gula huset är f d stationshuset i Vittsjö, nu med annan användning.

 I väntan på tåget tog jag en promenad till Vittsjö kvarn där jag fann detta minnesmärke. Den svenske "hjältekonungen" Gustaf II Adolf hade 1612 härjat och bränt Vä och 24 socknar i Göinge och Villand, men blev under återtåget anfallen av den danska armén i Vittsjö. Han hade gett sig ut på den frusna Vittsjön men gått igenom isen, och räddades av en uppländsk ryttare. Det är med anledning av denna händelse som stenen på bilden restes 1912.
 När jag återkom till Vittsjö och marknaden hade ett antal veteranbilar samlats, nästan alla engelska sportbilar av märket Morgan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar