onsdag 9 november 2011

Spanien

Förra veckan var jag i Spanien - sex dagar med förläggning i universitetsstaden Alcalá de Henares, som bas för utflykter i det omgivande landskapet Castile-la Mancha. Det var här i La Mancha som Don Quijote red ut på sin Rosinante för att upptäcka världen. Vi reste runt lite för att se på växter, djur och svampar.





Här går de svarta tjurarna, i väntan på att möta matadorerna?








Uppe i bergen, vid Rascafria såg vi en smaragdödla (Lacerta schreiberi), en hona troligen, eftersom hannen är helt grön.







Från nationalparken Cerros de Alcalá, alldeles utanför staden Alcalá de Henares.







En av dagarna gjorde vi en utflykt till Tamajón och hittade väderspåstjärna (Astraeus hygrometricus), som rullar ihop sig vid torka och vecklar ut sig när det ska bli regn.






Vid Tamajón finns den förtrollade staden, som består av eroderade kritformationer.






2 kommentarer:

  1. Jag vet inte vad sista bilden föreställer, men det är INTE mjältbräken.

    SvaraRadera
  2. Du har förmodligen rätt. Någon inbillade mig att detta var mjältbräken, men när jag jämför med bilder i floror och på nätet så tycker jag inte heller att det stämmer. Jag tar bort bilden för att inte förvilla.

    SvaraRadera