fredag 17 december 2010

Klimatet


Någonstans hörde jag att vi har den kallaste vintern sedan 1858 - om det nu var i Skåne, Sverige eller något annat område minns jag inte. Iofs har jag svårt att tro på det, december 1985 var kallare efter vad jag tror mig minnas. Dessutom har vintern just börjat så det är lite tidigt att värdera den.

Men hittills har vintern varit kall och dessutom var förra vintern också kallare än normalt. Så hur går det ihop med talet om global uppvärmning?


Jo, det som har hänt - kanske just på grund av den globala uppvärmningen - är att de lågtryck som alltid brukar parkera i Nordatlanten under vintern har försvagats. Därmed kommer det inte längre att vara sydvästliga vindar som dominerar vårt vinterväder utan nordanvindar. Och då blir det kallare.

Det blir också spännande att se vad som kommer att hända när grönlandsisen smälter och orsakar avlänkning av Golfströmmen. Då blir det kanske ännu kallare och Nordnorge blir obeboeligt.

Bilderna är från Vombsjön, som var isbelagd när vi gick vår söndagspromenad . De genomskinliga kvarhängande vissna löven tror jag är ask.

2 kommentarer:

  1. Det finns lokal temperatur
    Det finns lokalt klimat
    Det finns globalt klimat
    Det finns global medeltemperatur

    Detta är de parametrar jag gärna använder när någon hävdar att jordens uppvärmning är nonsens "för nu äår det ju kallare än någonsin".

    SvaraRadera
  2. Jo, det var väl ungefär så jag menade också.

    SvaraRadera