onsdag 30 november 2022

Friseboda

Ett av mina reguljära utflyktsmål på senhösten är Friseboda vid Skånes östkust.

Jag brukar ställa bilen vid den stora badparkeringen som så här års är helt öde och tom. Sedan vandrar jag längs kusten, dels norrut till Segesholmsån, desl söderut till Olseröds sommarby.

Kustlandskapet är en tallhed, underlaget renlav, alltså "den lav de svage kalle mossa".

Det var ganska svampfattigt så här i slutet på november och vädret ganska kyligt. Men går man här ett par timmar så hittar man alltid något - som till exempel gul flugsvamp (Amanita gemmata), flera unga och fräscha exemplar.

I söder skymtar man Stenshuvud, inte särskilt tydligt i det här vädret.

Det var ganska gott om riddarmusseron (Tricholoma equestre), en före detta matsvamp, numera ej rekommenderad att äta.

Normalt finns här rätt gott om motaggsvamp (Sarcodon squamosus) men idag fick jag leta länge innan jag till sist hittade en.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar