torsdag 24 februari 2022

Ljuspunkter - kanske

I denna dystra tid när krigsherrar åter dragit ut, så tog jag mig en promenad i Fågelsång (i Södra Sandby, om ni minns) för att lufta tankarna.

Det är högt vattenstånd överallt i Skåne, också här där Röglebäcken och Sularpsbäcken flyter ihop.

Jag har brukat hitta scharlakansskål under vintern eller vårvintern på ett antal platser i Skåne, men på senare tid har den börjat glesna för mig. Så det var en glädje i bedrövelsen att finna att den återkommit till Fågelsång, till det ena av de två ställen den tidigare visat sig. Jag har saknat den ett par år här, så det var roligt att den kommit tillbaka.

Tidigare i veckan var jag på jakt efter en annan svamp som också försvunnit från kända lokaler, men som jag nu återfann på Romeleåsen nära Kullatorpet - nämligen granvårskål.

Vägen dit var också försvårad av lera och vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar