måndag 12 oktober 2020

Svampar och grisar i mellersta Skåne.

Efter en lång svampfattig sommar och förhöst har nu svamparna dragit igång på riktigt i skog och mark. Jag visar några bilder från Linnebjär i Södra Sandby och från Risenskogen i Genarp där jag också mötte en flock vildsvin.

Öppen plats i Linnebjär med utsikt mot betesmark för Flyinge hästar.

Korkmussling, seg och oätlig.

Rodnande fjällskivling. Just denna art är en relativt god matsvamp. Andra varianter av rodnande fjällskivling kan vara svagt giftiga.

Lysticka, som är utmärkt att färga ullgarn med. Ger lila färg.

Några dagar tidigare hade jag företagit en promenad i Risen utanför Genarp i hopp om att finna ängssvampar men tyvärr visade sig inga. Jag fick nöja mig med borstticka på en boklåga.

En art av honungsskivling.

Inne i skogen fick jag syn på ett vildsvin som strax korsade min väg. Nu ska man ju sjunga eller föra oväsen för att få resten av flocken att hålla sig undan.

Men det hjälpte inte. Strax efteråt kom en flock på åtta djur och jag lyckades få bild på ett par av dem när de korsade stigen. Mötet avlöpte odramatiskt då djuren helt ignorerade mig. Men det var helt klart att de hade noterat min närvaro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar